Jak myśleć o Świadomości

Reklama

Czy umysł może kiedykolwiek poznać siebie? Może nie chcemy wiedzieć: rozwiązanie „trudnego problemu” świadomości może zagrozić naszemu poczuciu własnej woli i wolnej woli

 

TO JEST koncepcja tak nieodłączna dla struktury naszej rzeczywistości, że zaczynając ją odczuwać, czujemy się zupełnie rozwikłani.

„Możemy zbliżyć się do zdefiniowania, czym jest bycie słoniem, niż bycie świadomym” – mówi Nicholas Shea , który bada filozofię umysłu na Uniwersytecie Oksfordzkim.

Świadomość jest istotą tego, czym jest „ty”.

To wszystkie twoje subiektywne doświadczenia – od poczucia ciepła słońca na skórze po rozpacz smutku – wyczarowane w jakiś sposób przez twój mózg .

„Wciąż wielu osobom, czasem dla mnie, bardzo trudno jest dostrzec, jak rzeczy dziejące się w świecie fizycznym mogą w ogóle doprowadzić do jakiegokolwiek świadomego doświadczenia” – mówi neurolog Anil Seth z University of Sussex w Wielkiej Brytanii.

Jak myśleć o Świadomości

Wyjaśnienie tego zjawiska zostało nazwane „trudnym problemem” , a martwi się, że możemy być zbyt blisko tego, aby go zrozumieć.

Myślenie o świadomości oznacza, że ​​musisz być świadomy – ale czy ludzki mózg może kiedykolwiek zrozumieć siebie?

Shea tak uważa. „Wygląda na głęboki, złożony i trudny do rozwiązania, ale ludzie stosują metodę naukową” – mówi.

Jedną ze szkół myślenia jest to, że jeśli potrafisz wypracować fizyczną aktywność mózgu, która prowadzi, powiedzmy, do wizualnego doświadczenia czegoś, co jest czerwone , możesz uogólnić na inne świadome doświadczenia.

Innym podejściem jest to, co Seth nazywa strategią „dziel i rządź”. Jego celem jest rozbicie świadomości na różne rodzaje doświadczeń, mówi:

„co się dzieje, kiedy zasypiasz i budzisz się; związek między percepcją wzrokową a tym, co naprawdę tam jest; i możesz również myśleć o sobie i emocjach.”

Stawianie czoła tym problemom jeden po drugim sprawia, że ​​świadomość wydaje się łatwiejsza do zrozumienia. „Jeśli to zrobicie, to po chwili nie pozostanie żadna tajemnica”, mówi Seth.

Ale inni uważają, że nawet gdybyś mógł zmapować cały mózg i to, co on robił, wciąż byłbyś w ciemnościach na temat świadomości.

„Jeśli chodzi o wyjaśnienie, co to znaczy być mną lub tobą, wydaje się, że chcemy takiej odpowiedzi, której tak naprawdę nie wymagamy w innych obszarach nauki” – mówi Seth.

Może tak być, ponieważ jeśli potrafimy złamać sposób działania świadomości, zagraża to naszemu poczuciu własnej tożsamości i naszym wyobrażeniom o wolnej woli .

„Kiedy zaczynasz wyjaśniać, że dobrowolne działania i doświadczenia związane z chęcią zrobienia czegoś są po prostu innym rodzajem doświadczenia zależnego od mózgu, wtedy odczuwasz spory opór” – mówi.

Jednym wyjściem z tej króliczej nory, mówi Seth, jest pamiętanie o tym, jaki rodzaj wolnej woli jest ważny.

Chcemy być w stanie zachowywać się zgodnie z naszymi przekonaniami i pragnieniami, co jest możliwe bez względu na to, skąd pochodzi świadome doświadczenie.

Innymi słowy: „Mogę wybrać to, co chcę robić, ale nie mogę wybrać tego, co chcę” – mówi.

 

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*